Gör rent dina makeup penslar!



Här kommer ett super viktigt tips till alla Er därute som sminkar sig.
Tvätta era makeuppenslar då och då och ni undviker en hel del onödiga bakterier och hudbesvär.

Ser eran sminkväska ut såhär ungefär?

Jaa då ska ni mer än självklart titta igenom den, har den sett ut sådär i flera år  så kolla gärna igenom varenda produkt.
Okej, då börjar vi... hur tvättar man penslar och hur ofta?
Jag brukar göra såhär.. efter att jag använt mina penslar i 1-2 veckor så känner jag att det börjar bli dags,
Visst finns det en massvis av produkter å köpa ute i butikerna som är speciellt för att göra rent penslar , men det är inte nödvändigt... du kan likabra fixa det med produkter du redan har hemma.
Det är simpelt,
*ta fram alla dina penslar,
*en handuk,
*hushållspapper
*diskmedel.

Sätt på kranen med ljummet vatten, lite varmare men dock inte alltför varmt då penselns "hårfäste" kan lossna
Blöt ner penseln med vatten, ta en droppe eller två av diskmedel på handflatan och doppa ner penseln i diskmedlet.jag brukar röra penseln i cirklar m diskmedel,lite vatten tills man får fram en massa smuttsigt lödder, tvättar av diskmedel och upprepar samma process tills jag ser att all smink är bprta, skölj ordentligt och skaka av vattnet lite lätt.
Sen drar jag försiktigt med penseln på hushållspappret och sedan låter jag dom ligga vilandes på en handuk, dom luft torkar.

Du kan göra precis samma sak med dina foundation svampar,du behöver absolut inte kasta dom efter första användningen, utan tvätta dom med vatten och diskmedel, tryck ut all smink och voila, där har du rena och fina svampar.
Och helt fria från en massa bakterier.
Var snäll mot huden, ge det lite tid och du riskerar mindre.

Glöm inte att göra rent sminkväskan också,annars är det ingen idé att göra rent penslarna,eller hur?



Lycka Till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0